Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset S-Ostokortista

Olemme koonneet tälle sivulle useimmin kysyttyjä kysymyksiä aihealueittain. Muistathan, että voit hallinnoida asiakkuuttasi kätevästi Manager-palvelussa.

Asiakkaaksi tuleminen

S-Ostokortti on tarkoitettu ensisijaisesti aineellista apua myöntäville tahoille Suomessa (mm. seurakunnat ja seurakuntayhtymät, hyvinvointialueet, avustusjärjestöt). 

S-Ostokortteja voi hyödyntää myös lahjakortinomaiseen käyttöön. S-Ostokortti on loistava valinta, jos on tarve kortille, jossa on rajatut tuotekategoriat tai mikäli haluatte asettaa korteille kertaluontoisia tuoterajauksia.

Yritys tai yhteisö voi ottaa S-Ostokortteja käyttöönsä tekemällä sopimuksen S-Business Oy:n kanssa. Hae S-Ostokortteja täältä.

Avun myöntäjät tilaavat S-Ostokortteja itselleen ja jakavat ne käyttöön avun saajille tahtotilan mukaisesti.

S-Ostokorttien tilaaminen ja vastaanottaminen tapahtuu Manager-palvelussa. Manager-palveluun kirjaudutaan osoitteessa manager.s-business.fi/login.

Pääset tilaamaan kortteja Managerin etusivun pikakuvakkeesta "Tilaa ja vastaanota kortteja" tai Kortit-välilehdeltä, kohdasta "Tilaa kortteja".

Täytä tilaukselle tilattavien korttien määrä, korttien vastaanottoja, sekä vastaanottajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Valitse myös osoite mihin kortit toimitetaan.

Tehty korttitilaus tulee näkyville Kortit-välilehdelle Tilaukset-osioon. Täältä näet missä tilassa korttitilaukset ovat ja voit merkitä tilauksia vastaanotetuiksi. 

S-Ostokorttien vastaanottaminen

Kun kortit ovat saapuneet perille, mene Managerin Kortit-välilehdelle, Tilaukset-osioon. Tarkista tilausnumero korttisaatteelta ja avaa kyseinen rivi tilauksista. Voit vastaanottaa korttitilauksen, kun tilausrivi on muuttunut keltaiseksi ja tilana on ”Toimituksessa" sekä ”Vastaanota tilaus”.  Paina ”Vastaanota tilaus” , tämän jälkeen voit ottaa kortit käyttöön.

Maksusitoumuksia ei voi lisätä uusille korteille ennen kuin toimitus on kuitattu vastaanotetuksi.

Kun tilaus on vastaanotettu, tilatut kortit tulevat näkyville Kortit-välilehdelle, "Korttien tilanne" -näkymään. Täältä voit seurata käytössä olevien korttien määriä ja ennakoida uuden tilauksen tekemistä.

Kortin käyttö

S-Ostokortilla voi maksaa läpi Suomen seuraavissa S-ryhmän ketjuissa:

  • Prismat
  • S-Marketit
  • Alepat
  • Salet

S-Ostokortilla voi ostaa sekä päivittäis- että käyttötavaroita. Avun myöntäjä voi asettaa halutut tuoteryhmärajaukset Manager-palvelussa ennen S-Ostokortin antamista avun saajalle. Tuoteryhmärajaukset ovat pilottivaiheessa helmikuussa 2025.

S-Ostokorttien käyttöönotto vähentää maksusitoumuksien käsittelyyn kuluvaa aikaa huomattavasti.  Korttien rajoitukset ja tapahtumien laskutus on räätälöitävissä avun myöntäjän tahtotilan mukaisesti. Lisäksi kortteihin voi tehdä muutoksia reaaliaikaisesti ja kortin voi esimerkiksi sulkea jos avunsaaja kadottaa korttinsa. 

S-Ostokortit ovat uudelleen käytettäviä ja voimassa 2 vuotta kerrallaan. Suosittelemme vahvasti, että S-Ostokortteja kierrätetään mikäli se on avun myöntäjälle mahdollista.  Pyrimme valmistamaan S-Ostokortit mahdollisimman ympäristöystävällisistä materiaaleista (kierrätysmuovi).

Pyrimme korvaamaan paperiset maksusitoumukset S-Ostokorteilla, sillä kortteihin liittyy huomattavia hyötyjä paperisiin maksusitoumuksiin verrattuna (sekä avun myöntäjälle, avun saajalle että kaupalle). Emme ole kuitenkaan toistaiseksi päättäneet, että paperisista maksusitoumuksista täysin luovutaan.

Asiakkuuden hallinta

Voit ladata ohjeen pdf-muodossa tästä.

Maksusitoumuksia ei voi lisätä uusille korteille ennen kuin toimitus on kuitattu vastaanotetuksi.

Uuden maksusitoumuksen tekemisen voit aloittaa Managerin etusivun pikakuvakkeesta "Tee maksusitoumus" tai Maksusitoumukset-välilehdeltä. 

Valitse seuraavaksi kortti, jolle haluat tehdä maksusitoumuksen.
Vinkki - voit kirjoittaa Kortti-kenttään esimerkiksi kortin neljä viimeistä numeroa, niin löydät haluamasi kortin nopeasti. Kun olet valinnut kortin, paina ”Jatka”.

Lisää seuraavaksi maksusitoumuksen tiedot: 

  • Käyttöraja
  • Valitse tuoterajaus. Valitse alasvetovalikosta joko aiemmin luotu rajaus tai voit tehdä uuden maksusitoumuskohtaisen rajauksen. Huom. Pilotin aikana tuoterajaukset ovat koekäytössä, ne eivät vielä rajoita kortin käyttöä myymälässä.
  • Voimassaoloaika
  • Tunnistenumero/viitenumero (älä syötä tähän kenttään henkilötietoa)
  • Laskutunniste (jos käytössä laskutus useammalla laskulla) 

Paina lopuksi ”Aktivoi maksusitoumus”.

Maksusitoumus on nyt lisätty kortille. Voit tulostaa ohjeen avunsaajalle maksusitoumuksen käytöstä. Ohje löytyy sivun yläreunasta kohdasta "Avaa ja tulosta ohje".

Kyllä voi. Yhdelle ja samalle  kortille voi asettaa useita maksusitoumuksia peräjälkeen (esimerkiksi yksi maksusitoumus per kalenteriviikko). Tämä palvelee ennen kaikkea jatkuvan avun tarpeessa olevia avun saajia, jolloin voidaan turvata esim. perustarvikkeiden saanti.  

Laskutus

Voit ladata ohjeen pdf-muodossa tästä.

Managerissa voi lisätä useampia eri laskutustietoja. Samoilla laskutustiedoilla olevat maksusitoumukset laskutetaan samalla laskulla. Laskulla on myös tieto siitä, mitä maksusitoumusta laskutettavat ostot koskevat. 

Laskutustietoja pääsee lisäämään ja muokkaamaan Hallinnoi tietoja -välilehden, Laskutustiedot-kohdasta

Muokkaa tietoja -kohdasta voi muokata organisaation laskutukseen liittyviä oletustietoja. Oletustietoja muokkaamalla laskutustieto päivittyy kaikille laskutustiedoille, joille on asetettu oletuslaskutustapa. 

Uusi laskutustieto lisätään kohdasta "Lisää laskutustieto". 

Laskutustiedon nimi ja laskutunniste tulee syöttää jokaiselle laskutustiedolle. Laskutustiedon nimi näkyy Managerissa ja se on tieto, jonka perusteella laskutustieto valitaan maksusitoumusta tehdessä. Laskutunniste näkyy laskulla laskun tunnisteena.

Tehdyt laskutustiedot tulevat Laskutustiedot-välilehdelle näkyviin listana. Maksusitoumuksia tehdessä ne ovat valittavana maksusitoumukselle. Klikkaamalla halutun laskutustiedon riviä voit muokata aiemmin tallennettua laskutustietoa. 

​​​​​​​