Sujuvampi asiakaskokemus ja selkeyttä taloushallintoon
Asiakaslähtöinen ratkaisu vastaanottokeskuksiin
Kotokunta Oy ylläpitää vastaanottokeskuksia Maahanmuuttoviraston toimeksiannosta 22 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yritys on ottanut käyttöön S-Ostokortit Haminan sekä Kotkan yksiköissä, ja kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä. Korttien käyttöönottoon päädyttiin erityisesti asiakasnäkökulmasta – tavoitteena tarjota avunsaajille helpompi ja joustavampi tapa asioida kaupassa.
Uusi S-Ostokortti korvaa paperiset maksusitoumukset
Aiemmin käytössä olleet paperiset maksusitoumukset aiheuttivat asiakkaille epävarmuutta. Ne ovat asiakkaille vaikeasti ymmärrettäviä, ja niiden kanssa asiointi kassalla on koettu hankalaksi. Korttien käyttöönotolla haluttiin vastata näihin haasteisiin ja tehdä kaupassakäynnistä sujuvampi ja miellyttävämpi avunsaajille.
”Jos ajattelen itseäni uudessa maassa, kielimuuri ja outo tilanne kaupan kassalla voivat olla todella stressaavia”, Haminan yksikön vastaava ohjaaja Antti Ojala sanoo.
”Uuden kortin omaksuminen onkin ollut asiakkaillemme huomattavasti helpompaa kuin perinteisen paperisen maksusitoumuksen. Kortin etuna on myös se, että nyt asiakkaan ei tarvitse käyttää koko summaa yhdellä kertaa”, hän jatkaa.
S-Ostokorttien hallinnointi tapahtuu Manager-palvelussa, jossa maksusitoumuksen voi aktivoida myös uudelleen samalle S-Ostokortille. Kotokunnalla yksiköiden ohjaajat ohjeistavatkin asiakkaita palauttamaan kortit käytön jälkeen, jotta ne voidaan aktivoida seuraavalle käyttäjälle. Tarvittaessa samalle kortille voidaan aktivoida uusi maksusitoumus, jolloin asiakas voi jatkaa kortin käyttöä.
Taloushallintoon selkeyttä ja tehokkuutta
S-Ostokortti on tuonut Kotokunnan taloushallintoon kaivattua selkeyttä ja tehokkuutta. Aiemmin ostojen kohdistaminen vaati usein lisäselvityksiä, mutta nyt laskut saadaan yksikkökohtaisesti ja ne sisältävät vain toteutuneet ostot.
”Enää ei ole epäselvää, mitkä ostot ovat asiakkaidemme tekemiä ja mitkä ovat yrityksen omia ostoja. Lisäksi koontilaskutus ja verkkolaskun rividata helpottavat täsmäytystä”, Kotokunnan talouspäällikkö Arttu Rosendahl sanoo.
”Hieno uudistus on myös se, että laskut tulevat vain toteutuneista tapahtumista. Turvallisuutta taas lisää mahdollisuus sulkea kortit reaaliajassa. Mikäli asiakas hukkaisi oman korttinsa, pystymme sulkemaan sen saman tien ”, hän jatkaa.
S-Ostokortin hyödyt taloushallinnolle:
- Laskut kohdistuvat yksikkökohtaisesti ja sisältävät vain toteutuneet ostot.
- Koontilaskutus ja verkkolaskun rividata helpottavat täsmäytystä.
- Kortti voidaan sulkea heti, jos se katoaa.
Ensimmäisten yksiköiden pilotin perusteella Kotokunta kokee S-Ostokortin moderniksi, asiakaslähtöiseksi ja taloushallintoa selkeyttäväksi ratkaisuksi, joka tuo vastaanottokeskusten arkeen joustavuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta. Positiiviset kokemukset osoittavat, että jatkossa kortit ovat skaalattavissa heillä valtakunnalliseen käyttöön, tukemaan sekä asiakaskokemusta että organisaation toimintaa. S-Ostokorttien käyttöä onkin Kotokunnalla laajennettu jo Kokkolan ja Kouvolan yksiköihin.
Voisiko S-Ostokortti sopia myös teidän käyttöönne?