Ostorajaukset helpottavat avustusten jakamista
Digitaalinen avustusmuoto vähentää eriarvoisuuden tunnetta
Launeen seurakunta on aktiivinen ja kodikas kaupunkiseurakunta, jonka seurakunta-alueella asuu noin 25 000 – 27 000 henkilöä. Lotta Jensen toimii seurakunnassa johtavana diakoniatyöntekijänä. Diakonian yhtenä toimintona on taloudellinen avustaminen. Taloudellisten avustusten jakamiseen Launeen seurakunnassa käytetään lahjakortteja sekä paperisia maksusitoumuksia. Kesästä 2024 lähtien seurakunta on ollut mukana S-Ostokorttien pilotoinnissa. Lotan kokemuksen mukaan S-Ostokortti on tuonut mieluisia parannuksia taloudelliseen avustamiseen.
Miten perinteiset maksusitoumukset ja lahjakortit toimivat avustustyössä?
Asiakkaan asioidessa kaupassa paperisen maksusitoumuksen kanssa tilanteet ovat saattaneet olla asiakkaalle ikäviä. Paperiset maksusitoumukset ovat erilaisia ja ne ovat kassahenkilöille melko harvinaisia. Sallittuja ja kiellettyä tuotteita on ollut haastavaa viestiä, jolloin kassahenkilökunnalle ei ole välttämättä aina selvää, mitä paperisella maksusitoumuksella saa ostaa. Lahjakorttiavustukset ovat asiakkaille mieluisempia, mutta niihinkin liittyy omat haasteensa.
”Lahjakorteissa on rahaa kiinni, sillä ne hankitaan ja ladataan etukäteen. Lahjakortteja ostetaan varastoon, jolloin ne saattavat myös mennä yli tilikauden. Tällöin emme pysty määrittämään mikä avustusbudjettimme on ollut kyseisellä tilikaudella”, Lotta Jensen kertoo lahjakorttien käyttämisen haasteista avustustyössä.
”Emme myöskään tiedä, mitä lahjakorteilla on ostettu ja onko avustus mennyt oikeaan tarpeeseen”, hän jatkaa.
S-Ostokortti mahdollistaa kohdennetun avun
Maksusitoumusten digitalisointi on vastannut hyvin Launeen seurakunnassa diakoniatyön tarpeita. S-Ostokorttien myötä maksusitoumusten hallinta ja seuranta on parantunut, ja samalla asiakkaille on tarjottu entistä joustavampia ja tarkempia avustuskeinoja.
”S-Ostokorttien käyttöönotto on tehty todella helpoksi. Saimme tunnukset S-Business Manager -palveluun, jossa tilaamme tyhjiä S-Ostokortteja ja hallinnoimme korteille osoitettuja maksusitoumuksia. Järjestelmä on tosi käyttäjäystävällinen, joten sitä oppi käyttämään nopeasti”, Lotta kertoo käyttöönotosta.
Saldo-, tuote- ja aikarajaukset ovat helpottaneet avustusten jakamista. Korttien rajausmahdollisuudet auttavat entistä paremmin kohdentamaan apua oikeaan käyttötarkoitukseen. Toinen suuri etu diakoniatyön näkökulmasta on korttien uudelleenlatausmahdollisuus.
”Erityisen tyytyväinen olen ollut siihen, että korteille voi asettaa tarkat saldorajat sekä voimassaoloajan, näin apu päätyy asiakkaillemme oikea-aikaisesti. Voimme esimerkiksi myöntää S-Ostokorteilla viikoksi ruoka-apua. Aiemmin näin tarkka aika- ja tuoterajaaminen on ollut haastavaa”, Lotta kertoo S-Ostokortin hyödyistä.
”Olen kokenut hyödylliseksi sen, että kortteja voi ladata uudelleen. Se on tuonut joustavuutta esimerkiksi tilanteisiin, joissa perheet ovat tarvinneet lisätukea hankalana aikana. Asiakkaan ei tarvitse tulla toimistoltamme hakemaan uutta maksusitoumusta, vaan voimme jatkaa hänen osto-oikeuttaan puhelimitse”, hän jatkaa.
Tunne eriarvoisuudesta pienenee, kun avustuksen saa digitaalisessa muodossa
”Epäselvät tilanteet kassalla tuovat esiin asiakkaan avuntarpeen ja voivat herättää asiakkaassa epävarmuutta ja häpeää”, Lotta kertoo maksutilanteista paperisen maksusitoumuksen kanssa.
Asiakkaat voivat käyttää S-Ostokorttia kaupassa ilman, että tarvitsisi jännittää epämiellyttäviä tilanteita, sillä he maksavat S-Ostokortilla, kuin kuka tahansa muu korttimaksuasiakas. Kassajärjestelmä tarkistaa hyväksytyt tuotteet, voimassaoloajan ja kortin saldon automaattisesti, mikäli kiellettyjä tuotteita löytyy, ilmoittaa kassa siitä ja kassahenkilö voi poistaa nämä ostoista.
”Korttimaksaminen on tätä päivää. Minusta se, että kassalla voi maksaa kuten kuka tahansa muukin on asiakkaillemme todella tärkeää. Heidän ei tarvitse enää miettiä, mihin aikaan kaupassa on vähiten ruuhkaa, jolloin eivät aiheuttaisi kassoille pitkiä jonoja”, Lotta pohtii kysyttäessä, kuinka S-Ostokortti näkyy heidän asiakkaittensa arjessa.
S-Ostokortin hyödyt diakoniatyön näkökulmasta:
- Asiakas saa tasavertaisen kokemuksen asioidessaan kaupassa.
- Käytettävää rahasummaa ei tarvitse ladata korteille etukäteen, vaan laskut tulevat tehtyjen ostojen mukaan.
- Korteille voi tehdä aikarajauksia, jolloin apu menee siihen hetkeen, kun asiakas on apua hakenut.
- Kortit ovat uudelleenladattavia, esimerkiksi jos perheellä on vaikea ylimeno, niin kortille pystyy viikkokohtaisesti myöntämään lisää osto-oikeutta.
Voisiko S-Ostokortti sopia myös teidän käyttöönne?
Jätä yhteydenottopyyntö